tiistai 7. elokuuta 2012

Makaronia ja aurinkoa Hangossa

Minä olen käynyt jo töissä muun perheen lomaillessa. Kesää tuntuu silti vielä piisaavan, joten lyhyen työpäiväni päätyttyä lähdimme Hankoon. Tällaiset iltapäivänkin reissut tuntuvat keventävän eloa kummasti. Rypistys oli vain noin tunnin mittainen ajomatka meiltä Nummelasta eli jotakuinkin sama kuin hurruuttaisi Helsinkiin.

Uhkaavat pilvetkin ehtivät väistyä ajomatkan aikana ja saimme oikein ihanan, aurinkoisen päivän perillä. Täytimme visiittiämme blogimme lukijoiden suosituksiakin hyödyntäen. Pistin meinaten Facebookin puolelle vinkkipyynnön ja sain monia hyviä tipsejä, myös viestilaatikon puolelle. Suurkiitos niistä!

Päivämme sisälsi mm. uintia nyt hyvinkin rauhallisella hiekkarannalla Bulevardin päässä ja lasten leikkiä läheisessä leikkipuistossa.
Kahvilla kävimme viime vuotisen reissun tapaan Alans Cafe:ssa keskustassa. Nyt saimme suklaakakkuakin! Paikan leivonnaiset ovat kyllä todella hyviä ja edullisiakin, vain 2,5 euroa kipale.
Hisseilimme vesitorniin, josta avautui komeat näkymät. Pelasimme lasten kanssa ylhäällä arvuutteluleikkiä, jossa maisemasta piti löytää "punainen bussi", "keltaisia lippuja" ja "ruusupenkki".

Päivälliselle istahdimme Hangon Makaronitehtaan mahdottoman hienosti sisustettuun ravintolaan.

Päätimme ohittaa alkupalat ja hyvä niin, sillä pasta-annokset olivat todella kookkaita. Ja hurjan herkullisia!
Tyttäremme valitsi kotiherkkunsa pestopastan, joka kyllä jäi melkein kokonaan syömättä (ei oikeasti jäänyt, me aikuiset putsasimme lautasen viimeistä palaa myöten). Meillä kotona käytetään purkkipestoa kaupan hyllystä, joka maistuu hiukan toiselta kuin tämän ravintolan vastaava, Hangon Makaronitehtaan eduksi. Siksi maku oli tytsyllemme liikaa. Pestossa oli runsaasti valkosipulia ja raikasta basilikaa.
Poikamme valitsi kestosuosikkinsa Bolognesen, jossa oli pitkään valkoviinissä haudutettua naudan jauhelihaa ja possua. Innostunut ilme ja kaksi ylösnostettua peukaloa olivat selkeä merkki maistumisesta. Lapset saivat valita listan annoksista pienemmät, mikä oli hieno juttu!
 Jukka haarukoi reilusti oliivista Puttanescaa, jonka paksu makaroni oli upean rakenteinen.
Samaa hienoa luomupastaa oli minunkin annoksessani, jossa oli myös ravintolassa tehtyä makkaraa ja mukavan mausteista tomaattikastiketta.

Pidimme koko perhe kovasti ravintolasta. Palvelu oli ystävällistä ja lapsetkin huomioitiin ihan itsenään.

Juttelimme Jukan kanssa miten paljon mielenkiintoisia ravintoloita Hangossa on ja vielä niin kompaktisti melkein kaikki yhdessä koossa.
Matkalla kotiinpäin poikkesimme vielä Neljän Tuulen Tuvan kautta, mutta vain ulkopuolella. Rantahietikossa nimittäin kasvaa komea esiintymä maukkaita villejä, merisinappia ja merikaalia. Lautaselle herkkuja ei kuitenkaan voitu ottaa, sillä paikka sijaitsee luonnonsuojelualueella.

Hangon lentoasema lie maailman tai ainakin Suomen sympaattisin. Eller hur?
Taivaskin sen todistaa, oli oikea päätös lähteä Hankoon!

1. Hangossa Ravintola Origo on ollut suosikkini. Tästä sain uuden vinkin. Makaronitehtaan. Kiitos.

2. Oleppas hyvä vaan Seija! Hyvistä paikoista on ilo laittaa sanaa eteenpäin.

Kävimme viime vuonna Origossa ja pidimme kovasti! http://sillasipuli.blogspot.fi/2011/08/paivaretki-hankoon.html

Olemme vain aika hanakasti tarttumassa uusiin kokemuksiin, kuten nytkin.

3. Herkullisen näköisiä pastoja. Makaroonitehtaalle on pitkään jo tehnyt mieli mennä.

4. Kauniita kuvia ja herkullisen näköiset pastat!

5. Ah ihana Hanko!Viime vuonna kävin siellä ja söimme serkun kanssa Neljän Tuulen tuvassa.Tänä vuonna en Hankoon ehtinytkään...Ihanat kuvat!

6. Pastat eivät vain näyttäneet vaan myös maistuivat hyviltä!

Yaelian: Meidänkin pitää mennä sinne seuraavaksi, ihan vain sen Mannerheim-historiankin vuoksi.

Nyt kiinnostaisi kuulla mitä sinä tuumaat