torstai 16. elokuuta 2018

Saariston rengastie nautiskellen

Turun saariston rengastie on houkuttanut meitä kiertämään jo useana vuonna. Kuvittelin etukäteen reissun olevan täynnä kivoja maisemia ja leppoisaa fiilistä. Ehdimme saarireitille ensimmäistä kertaa tänä kuumana kesänä. Se oli yksi loistavan kesämme huippuretkiä herkkuruokien ja kiireettömän yhdessäolon vuoksi.
Lähdimme matkaan aika niukoilla pohjatiedoilla, joskin kavereilta saimme hyviä vinkkejä ruokapaikoista. Päätimme edetä kolmen yön taktiikalla, mikä lienee keskimääräistä paljon hitaampi tahti. Läpiajon sijaan halusimme nähdä muutakin kuin rengastien ja viettää aikaa saarilla. Majoittumiseen meillä oli mukana teltta.
Kaksisataakilometrinen Saariston rengastie kulkee Turusta Kaarinan kautta Paraisille ja sieltä lossiyhteyden myötä Nauvoon. Täältä matka jatkuu Korppoon, Houtskarin ja Iniön saarten kautta takaisin mantereelle Kustaviin. Seuraavina etappeina ovat Taivassalo, Merimasku ja Naantali, josta Raision kautta päädytään takaisin Turkuun. Siis JOS kaikki menee nappiin eli paremmin kuin meillä. Luonnollisesti voit aloittaa matkasi mistä vain ja laajentaa reissua lähipitäjiin tai -saariin. Ajamalla rengastien suorinta tietä ei hienoja merimaisemia näe kuin lautoilta. Siksi suosittelemmekin varaamaan aikaa läpiajoa enemmän ja piipahtamaan eri puolilla rantoja.
Meidän reissumme kulki Turusta Nauvoon, jossa vietimme ensimmäisen yön teltalla Grännasissa. Täältä jatkoimme Houtskariin asti majoittuen sielläkin teltalla Mossalassa. Kolmantena päivänä ajoimme sitten takaisin melkein koko renkaan päätyen Kustaviin kummitätini majoitukseen Tamminiemen Lomamökkeihin. Meillehän kävi hassusti kun Antonia-lautta Houtskarin Mossalasta ei liikennöinytkään kulkupäivänämme Iniöön kuin yhden vuoron aamulla teknisen vian ilmaannuttua. Sitä myöden reitti meni aikalailla uusiksi, kun autoilimme melkein koko renkaan takaisinpäin. Iniön jälkeen olisi tullut sen illan määränpäämme Kustavi. Tällaiset kulkemattomuudet ovat kuulemma ylen harvinaisia, mutta toisaalta hyvä ottaa huomioon.
Seuraavassa parhaat kokemuksemme ja vinkit ruokapainotteisesti paikkakunta tai saari kerrallaan listattuna:

PARAINEN

Pohjoismaiden suurin avolouhos löytyy Paraisilta. Meistä se oli mielenkiintoinen paikka nähdä.

Sattmarkin ravintolassa istuimme aurinkoiselle terassille. Ruuat osoittautuivat erinomaisiksi. Käsinkuoritut katkaravut hukuttivat alleen leivän niin että arvelin sen ensin unohtuneen. Tuoreesta kuhasta tehdyt fish & chipsit keräsivät ohuen rapsakan panerointinsa ansiosta paljon kehuja. Samassa pihapiirissä ravintolan kanssa oli kalamyymälä, matkamuistopuoti ja sympaattinen kahvila mielenkiintoisella Johanna Leskisen valokuvataidenäyttelyllä.

NAUVO

Nauvo jäi mieleen vilkkaana rantabulevardinsa ansiosta. Satamassa oli hauska tunnelma ja monia erilaisia ruokapaikkoja valittavana. Tyttäremme teki hyvän mekkolöydön pop up outletista.

Ravintola L'Escale oli hyvänmielen ja - maun kokemus. Keittiö luottaa ranskalaiseen keittämiseen käyttäen paikallisia raaka-aineita saaristosta. Ihastuimme erityisesti pehmeärakenteisiin etanoihin, viherpippuripateehen ja kokonaisena savustettuun siikaan. Kaikki maistui todella hyvältä hienoja viinivalintoja myöten ja tarjoilu oli hymyilevän ystävällistä.

Ravintola Köppmans hurmasi meidät puutarhapöydillään ja hauskoilla makuyhdistelmillä, joissa kokeellisen kuuloiset kombot sulautuivat hienoiksi mauiksi. Nauvolaisen Piipanojan kylmäsavulohta yhdistettiin poksuvien lohenmätipalluroiden ja söpön viiriäisen uppomunan kanssa. Haukiburgerista löytyi paikallisten makujen lisäksi myös Kreikkaa: "sämpylänä" toimi saaristolaisleipä, jonka välissä oli haukipihvi, ouzokastiketta, fetajuustoa, tyrmisinappia ja mummonkurkkua. Jälkiruokapannari lakritsaisuuksineen oli ihana päätös kesälounaalle.

Båthusin terassilla nautimme munkkikahvit. Ginivalikoima paikassa oli sen verran kiva, että nautin yhden gin & tonicin lomapäivän kunniaksi.
Nauvon kirkko oli kaunis ja kanttorin soitto sisäänastuessa viritti tunnelman ihan uuteen ulottuvuuteen. Åke Sandvallin laivapienoismalleja löytyy Nauvon kirkon lisäksi myös esimerkiksi Turun tuomiokirkosta.

KORPPOO
Saaristokeskus Korpoströmin brunssilla oli terassilla hauska tunnelma, kun dj soitti vinyyleiltä muunmuassa ruotsinkielistä M.A.Nummista. Itse brunssia pidimme ylihintaisena.

Olisimme kovasti halunneet kokea Back Pocketin lounaan tai illallisen, mutta se ei osunut aikatauluihimme millään.

HOUTSKARI
Korppoosta Houtskariin kulkee Suomen pisin lauttamatka, 9.5 kilometriä. Tällä lauttamatkalla on myös kahvila, jossa tarjolla on niin suolaisia kuin makeitakin herkkuja. Kun Houtskarin Kittuisiin saavuttuaan jatkaa suorinta tietä kohti Mossalaa, vastaan tulee seuraavaksi Suomen lyhin lauttamatka 169 metriä Kivimolla.
Borgbergin näköalatornilta oli hienot maisemat, vaikka vierailuajankohtanamme sataa tihuttikin.
Mossalan leirintäalue hiekkarantoineen oli erityisesti tyttäremme mieleen. Ravintolassa söimme ihan kelpo ruokaa.

INIÖ

Tarkoitus oli lounastaa saaren thairuokaa tarjoavassa ravintolassa, mutta lautan teknisen vian vuoksi se jäi koko saaren tavoin harmiksemme kokematta.

Kaikkein parhaiten tästä reissusta minulle jäi mieleen hetki kesäyössä Nauvon leirintäalueella, kun vatsa pinkarallaan ravintolan herkkuja loikoilimme koko perhe päivästä vielä lämpimällä kalliolla. Yksi luki, toinen piirsi, kolmas jumppasi ja neljäs kuunteli musiikkia hiljaisella. Hyttysten syönnin yltyessä hermostuttavaksi kömmimme koko sakki telttaan tuumaillen mitä huominen mahtaakaan tuoda tullessaan.

Sitten vielä muutama vinkki matkan suunnitteluun:

Jos rengasmatkailuun on tiukka aikataulu, suosittelen huomioimaan lautta-aikataulun  Korppoosta Houtskariin sen pituuden vuoksi ja samaten harvemmin liikennöivät lautat Iniön ympärillä. Myös sunnuntain harvennettu liikenne kannattaa ottaa huomioon. Kaikki muut lautat ja lossit ovat maksuttomia, mutta matka Houtskarista Iniöön pitää maksaa. FinnFerries-sivulle päivitetään tietoa poikkeuksista, esimerkiksi jos joku lautta ei teknisen vian vuoksi kuljekaan. Lauttamatkat itsessään ovat hauska tapa matkustaa tällaisille maakravuille.
Majoittuminen saarilla kannattaa sesonkiaikaan varata etukäteen. Saaristossa on paljon tapahtumia, jotka perusturistien lisäksi täyttävät saarien elämää.

Telttamajoitukseen löytyy saarissa kolme camping-paikkaa: Houtskarissä Kittuisissa ja Mossalassa, sekä muutama telttapaikka Nauvon Grännäsissä. Viimeksimainitussa telttapaikat loppuivat meidän pystyttäessä telttaa. Varaaminen ei silti ole mahdollista.

Paraisten kaupunkiin kuuluva Seilin saari on myös todella mielenkiintoinen kohde, mutta sinne pitää tehdä erikseen pisto Nauvosta tai Turusta jos mielit yhdistää reissua Saariston rengastiehen. Me aloitimme reissumme Seili-päivällä helposti aamupäivällä Turusta palaten illalla Turkuun, mutta se onkin toisen jutun aihe se.
10.9.2018 Nyt Seilistä täällä.

Suosittelemme Saariston rengastietä lämpimästi rentoon ja kiireettömään matkailuun.
Kulinaristille saaristo on myös oiva kohde!

1. Tuollapäin emme ole koskaan liikkuneet, mutta tämän postauksen myötä kiinnostus kyllä heräsi!

1. Olen varma että tykkäisitte! Monet myös pyöräilevät tuon läpi ;).

2. :D. Ei sitten kun niin toivot.

2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

Nyt kiinnostaisi kuulla mitä sinä tuumaat