sunnuntai 6. tammikuuta 2019

Koettua: Japan Airlinesin Business- ja Economy-luokka

Japan Airlines (JAL) on vuonna 1951 perustettu lentoyhtiö, joka kuuluu nykyisin Finnairin tavoin OneWorld allianssiin. JAL kävi konkurssin partaalla vuonna 2010, jonka jälkeen se on palannut yhdeksi kannattavimmista lentoyhtiöistä. Nykyisin JAL:n laivastossa on 165 lentokonetta ja koneiden keski-ikä on hiukan yli 15 vuotta. Vertailun vuoksi Finnairin vastaavat luvut: tätä kirjoittaessa laivastossa on 69 lentokonetta, joiden keski-ikä on 9,9 vuotta.  

 JAL laivasto koostuu  nykyisin Boeingin valmistamista koneista, ja eniten lukumääräisesti on B737 mallia.
JAL:n laivaston vanhimpia koneita ovat B777 mallit, jotka JAL tulee korvaamaan tulevina vuosina Airbusin A350 koneilla. Myös Finnairin uuden laajarunkokoneet ovat Airbusin A350 mallia.

Myös B767 mallit poistuvat A350 koneiden myötä kalustosta.

JAL:n uusinta kalustoa ovat Boeing B787 Dreamlinerit, joita on käytössä jo 40 kappaletta. Olen viime vuosina matkustanut JAL:n siivin muutamaan kertaan ja päässyt kokeilemaan sekä Business- että Economy-luokan palvelutasot. Niinpä tässä jutussa esitellään ja arvioidaan matkustuskokemuksia JAL:n kyydissä.

OneWorld allianssin kulta- ja platinatasokorteilla on pääsy loungeen matkustusluokasta riippumatta ja businessluokan lipulla tietenkin myös. Yllä olevassa kuvassa on esimerkki Tokio Naritan lentoaseman JAL Business Loungen tarjonnasta. Saatavilla on aasialaisia ja länsimaisia makuja. Erikoisuutena on sushibaari, jossa kaksi kokkia kokoaa pyynnöstä sushiannoksia. Juomapuolelta löytyi kaikkea tarpeellista alkoholittomista väkeviin viinoihin, sakeja unohtamatta. Pidin kovasti JAL loungesta. Latauspistokkeita ei tosin ollut kaikilla penkeillä, mutta vapaita pistokkeellisia paikkoja oli saatavilla käyntini aikana. Sitten matkaan.

JAL:n lyhyillä reiteillä käytössä olevissa Boeing B737 koneissa ei ole henkilökohtaista IFE (in-flight entertainment) tai PTV (personal-tv) järjestelmiä. Istuin konfiguraatio on 3-3, kuten usein tämän kokoluokan koneissa (kuten Airbusin A320 kokoluokka).
JAL:n B787:n Economy-luokka on 2-4-2 istuinjaolla per rivi. Useimmilla lentoyhtiöillä B787 koneet on varustettu 3-3-3 jaolla, ja tästä johtuen JAL onkin voittanut kolmena vuonna parhaiden istuimen kategorian Skytrax Awardseissa. Kaikilla matkustajilla on käytössään iso näyttöruutu ja runsas viihdetarjonta.  
JAL:n RED U-35 ohjelma antaa nuorten kokkien valmistaa Economy luokan menukokonaisuuden. Matkallani Tokiosta Helsinkiin valitsin lounaskattauksen pääruuaksi kahdesta vaihtoehdosta kanaa ja menukokonaisuus oli täten seuraava:

Pääruoka:
Bekko (Tortoise Shell) Colored Simmered Chicken
Casserole with Seasonal Winter Vegetables By Kenya Sakai

Lisäkkeet:
Japanese Style Potato Salad with “Tsukemono” Pickles By Kenya Sakai
Marinated Cod & Grapefruit Carpione By Midori Nozaki
Fresh Salad with Dressing

Jälkiruoka:
Raspberry & Cream Cheese Mousse, served with Rice Flour Tarte By Midori Nozaki
Halutessaan olisi saanut lisäksi Häagen-Dazs jäätelöä. 

Pidin kovasti näistä annoksista, raikkaita makuja ja mukavan tuhti setti turistiluokan menuksi.

Samalla lennolla tarjoiltiin ennen laskeutumista vielä kevyt ateria sisältäen:

AIR Soup Stock Tokyo
Cannellini Bean &a Bacon Minestrone
Turmeric Short Pasta
Stone-baked Bread
Yogurt Jelly & Mango Pudding

Olen ollut todella tyytyväinen JAL:n economy luokan tarjontaan. Seuraavaksi katsellaan mitä Business-luokassa on tarjolla. 

JAL:n B787 koneessa Business istuimet ovat 2-2-2 jaolla, ainakin jos kyseessä on Sky Suite istuimet. JAL:lla on nimittäin kuutta erilaista istuinvaihtoehtoa Business luokassa, riippuen konemallista.  Ensinnäkin istuimet ovat valtavat, kuten Business luokassa kuuluukin. TV-ruutu on myös todella suuri.
Tämä esiteltävä ateriakokonaisuus on koettu kymmenen tunnin päivälennolla Tokiosta Melbourneen joulukuussa 2017. Lento lähti Tokiosta klo 11 ja laskeutui 23:05 Melbourneen. Menun on luonut Chef Jun Kurogi.

Alkuun Amuse Bouche:
Sesame Tofu and Wasabi created by Chef Jun Kurogi

Winter Calm niminen kokonaisuus toimi alkupaloina. Menukortissa oli ruuat esitelty samassa järjestyksessä kuin ne löytyi tarjottimelta.
Simmered Chicken & Vegetables (vas. ylärivi)
-
Crabmeat with Soy Starch sauce (ylh. keskellä)
-
Poached Potherb Mustard, Garland Chrysanthemum & Mushroom in Japanese Broth with Herring Roe & Abalone (ylh. oikealla)
-
Seared Yellowtail with Grated Radish (vas. alhaalla)
-
Soy-simmered beef ginger flavor, Burdock seasoned with sesame, broiled sardine sweet soy sauce flavor, slow cooked egg, vinegared turnip wrapped with smoked salmon, "namafu" (alhaalla oikealla)

Tämä oli melkoista makujen tulitusta. Todella paljon komponentteja ja hienoja makuja. Harvoin näkee tällaista määrää eri ruoka-aineita lentokoneaterialla.

 Pääruuaksi

Japanese style stewed beef tongue
Broiled eel sweet soy sauce flavor
Steamed rice
Miso Soup
Japanese Pickles

Ai ai, aloin olla aikalailla kylläinen, mutta jälkiruualle on aina tilaa. 

 Jälkiruuaksi: 

Japanese sponge cake "Castella" with Citrus Hyuganatsu jam

Oli mahtava kokonaisuus, ollakseen lentokoneruokaa. Tämän jälkeen hiukan lepoa, leffoja ja musiikin kuuntelua. Kuusi tuntia myöhemmin oli toisen aterian aika. Tämän aterian oli luonut Chef Fumiko Kono.

Annoksen nimi oli FUMIKO's Japanese Set Plate.

Roasted Duck
Lotus root & Green onion miso
Half boiled egg, simmered japanese pepper
 Poached Garland Chrysanthemum, crysanthemum flower
Steamed rice
Japanese pickles

Otin vielä jälkiruuaksi juustoja.

Lisäksi tarjolla olisi ollut leipiä, nuudeliannoksia ja muuta pientä naposteltavaa, mutta niille ei todellakaan ollut tarvetta. Yksi parhaista lentomatkoista oli takana.

Paluumatka Melbournesta Tokioon sujui myös B787 koneella, mutta tällä kertaa yön yli lentona. Lento lähti klo 00:45 ja laskeutui 08:35.

 Late night snack tarjoiltiin heti koneen noustua ilmaan.

Vinegared "Wakame" seaweed, cucumber & Octopus
Chinese style jellyfish salad
Chicken & Beef Japanese Yakitori style

Tämän lennon aamupalan jätin väliin, kun nukutti niin makeasti makuuasennossa. Edessä oli vielä kolmen tunnin vaihtoajan jälkeen päivälento Helsinkiin. 

Hypätäänpä klo 11:30 Tokion Naritasta lähtevälle lennolle kohti Helsinkiä. Tarjolla oli sama menuluettelo kuin mennessä kohti Melbournea, niinpä valitsin länsimaisen menukokonaisuuden, jonka oli koonnut Chef Chikara Yamada, joka on ollut töissä muun muassa Chef Ferran Adriànin isännöimässä El Bulli:ssa.

 Alkuun aiemmin tuttu Amuse Bouche:
Sesame Tofu and Wasabi created by Chef Jun Kurogi

 Varsinaisena alkupalana:
Brandade Mille-feuille
Raikas ja kaunis annos. 

 Pääruoka
"Wagyu" Beef Sirloin Steak
Green pepper sauce
Rice

Pihvi on aina hiukan haastava lentokoneruoka, kun se on niin hankala saada tarjottua mediumina. Tämä ei jättänyt mitään erikoista muistijälkeä. 

Jälkiruoka.
"Hojicha" tea pudding

Otin kahvin ja konjakin kyytipojaksi. Kiva lopetus aterialle. 

 Muutaman tunnin levon ja ajanvietteen jälkeen pyysin vielä ennen laskeutumista pienen aterian.

Miyazaki-Wagyu beef curry
Juustolajitelma
Jäätelö

Kaikelleen JAL:n Business luokka on varsin laadukas palvelultaan ja erittäin suositeltava vaihtoehto. 

En ole päässyt kokeilemaan JAL:n Premium Economy luokkaa, mutta näytti varsin tasokkaalta ja on nettisivujen mukaan houkutteleva matkustusluokka. B787 koneessa Premium Economy on 2-3-2 jaolla, joten yksi paikka vähemmän per rivi verrattuna Economyyn, mikä luonnollisesti lisää matkustusmukavuutta. Istuin on myös erilainen kuin turistissa. Vertailun vuoksi nykyinen Finnairin Premium Economy tarjoaa vain pidemmän istuinvälin kuin Economyssä, ja vastamelukuulokkeet pienen virkistyspussin kera. Finnair on tosin uudistamassa Premium Economyään tulevaisuudessa. 


Japan Airlines on moderni ja luotettava lentoyhtiö. Laivastouudistuksen myötä taso todennäköisesti paranee entisestään. JAL lentää päivittäin Helsingin ja Tokio Naritan väliä, lähes saman aikataulun mukaisesti kuin Finnair. Finnairilla ja JAL:lla on code share yhteistyötä, jolloin kummankin koodilla voi lentää kummankin yhtiön kyydissä. Omilla matkoillani JAL koodilla lennot ovat olleet aika usein edullisempia kuin Finnairin lennot. En tiedä johtuuko Finnairilla lennettyjen lentojen määrästä, mutta itselleni JAL oli todella kivaa vaihtelua palveluiden, ruokien ja kokonaisuuden suhteen. Ei silti, tähän asti parhaan lentokoneaterian olen syönyt Finnairin lennolla ja siitä löytyy jo tarinaa blogista. Blogissamme löytyy Finnair kokemus myös vuodelta 2008, Finnairin business luokka matkalla Bangkokista Helsinkiin.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Nyt kiinnostaisi kuulla mitä sinä tuumaat

Blog Widget by LinkWithin