perjantai 8. marraskuuta 2019

Loistava kotimajoitus: Ha My Beach Homestay, Hoi An

Ha My Beach Homestay on loistava kotimajoitus, jossa ystävällinen palvelu kohtaa loistavasti viilennetyn huoneen, hienon lähirannan ja rauhallisen sijainnin. Siinä eväitä loistavaan loman alkuun Vietnamissa.
Teimme viime kesänä koko perheen voimin kolmen viikon reissun tuttuun ja aina ihanaan Vietnamiin, mutta nyt pohjoisiin paikkoihin. Tosin matkamme alkoi keski-Vietnamista, Hoi Annin liepeiltä. Päätimme startata lomamme sieltä, sillä kaipasimme löffäilyä hiekkarannalla ilman mitään sen kummempaa aktiviteettia. Tätä kesti autuaasti viikon. Loppuloma olikin sitten touhukkaampaa useine siirtymineen ja jopa vaelluksineen. Siitä ehkä lisää myöhemmin.
Koemme majapaikkavalinnan monesti hankalaksi, sillä väärä sijainti, puhtaus tai kehno palvelu voivat heikentää kokemusta olennaisesti. Hoi Annin liepeillä sijaitseva kotimajoitus, Ha My Beach Homestay, osui kohdaltamme kuitenkin ihan nappiin! Homestay eli kotimajoitus meinasi nyt sitä, että perhe asui itse samassa talossa josta oli laittanut vuokralle neljä huonetta viidennen ollessa rakenteilla entiseen puutarhaan. (Toisinaan kotimajoitukset ainakin Vietnamissa voivat olla melko hotellimaisiakin).
Tilavassa huoneistossamme oli kaksi erillistä huonetta ja välissä ovi. Molemmissa toimi ilmastointi nopeasti ja hyvin viilentäen. Siivousta olisi tarvittaessa ollut joka päivä, mutta me koimme sen turhaksi. Rantapyyhkeet sai paikasta erikseen. Hyttysverkot kuuluivat kauppaan, mutta niitä emme lopulta käyttäneet juuri lainkaan.

Jos tyttäreltämme kysytään, hän rakastui paikkaan heti kun näki koiranpentujen tepsuttavan rapsutettavaksi. Koirien hellittely olikin viimeinen asia illalla ja ensimmäinen juttu aamulla mitä eläinrakas lapsukaisemme teki lomapäivinämme.
Yhtenä yönä ruskea koiranpentu ulvoi surkeasti ja me luulimme sen joutuneen mopon töytäisemäksi. Aamulla kuulimme sen juuttuneen seinän ja aitamuurin väliin niin että sitä oli mahdotonta auttaa katoltakaan. Murhemielin lähdimme päiväretkelle, mutta palatessamme kuulimme pennun pelastuneen. Perhe oli porannut kolme reikää kotinsa kiviseinään ja saanut ujutettua koiran turvaan.
Homestay oli ihan lähellä rantaa, mutta kadultakaan paikan edestä merta ei pystynyt näkemään. Sen sijaan kaksi minuuttia käveltyäsi tulit rannalle, joka heinäkuussa oli todella rauhallinen. Sitä kansoittivat päiväsaikaan me neljä ja kymmenisen reppuretkeilijää viereisestä majapaikasta. Auringonlaskun aikaan paikalliset tulivat lillumaan rannalle pelastusliiveissään.
Ruoka majapaikassamme ja neljässä rantaravintolassa oli hyvää. Ei mitään erinomaisen mahtavaa, mutta hyvää. Tosin Ha My Beach Homestayn oma kalakastike oli kalakastikefani Jukan makuun loistavaa. Rouva tekee kalakastikkeen itse, sillä hän ei luota ostettujen puhtauteen.

Majapaikkamme isäntä ja emäntä olivat todella ystävällisiä. Jo ensimmäisistä viestittelyistä asti kaikki sujui hienosti! He hoitivat meille näppärästi kuljetuksia ja opastivat erilaisssa asioissa.

Matkaa Hoi Annin vanhaan kaupunkiin oli seitsemän kilometriä, joka taittui Grabin (paikallinen Über) kyydillä 5-8 euron hintaan per suunta 10-15 minuutissa. Kävimmekin Hoi Annissa usein illallisella ja drinkeillä. Aina palattuamme huokailimme että meidän perheelle oli hyvä että yövyimme rauhallisessa paikassa aivan uimakelpoisen rannan lähellä.
Teimme varauksen Ha My Beach Homestayhin facebook-viestittelyn kautta. Viikon majoituksemme neljältä hengeltä maksoi 150 euroa. Toinen samanmoinen summa meni kun söimme aina aamupalat ja joskus lounaatkin majapaikassamme, tilasimme koko päivän autokuskin vierailuumme Golden Bridgellä ja lentokenttäkuljetukset mennen tullen. Pesetimme myös tähän hintaan pyykkiä kahdesti majapaikassamme ja tilasimme muutaman oluenkin.

Kaiken kaikkiaan Ha My Beach Homestay on erittäin hyvä majoitusvaihtoehto Hoi Annin liepeillä.
Lämmin suositus koko perheeltä!

1. Onpa edullinen ja kivalta vaikuttava paikka. Ja herkullisen näköisiä ruokia. Onneksi koiranpennun kävi lopulta hyvin:)

1. Oli todella kiva! Ekaa kertaa maistettiin ananasta ja mustekalaa yhdessä. Ei ehken paras, muttei kyllä huonokaan yhdistelmä. Lapset rakastuivat homestayn lettuihin banaanilla ja hunajalla.

Nyt kiinnostaisi kuulla mitä sinä tuumaat