perjantai 20. tammikuuta 2017

Mummun ilahdutusreissu Tallinnaan

Jukan äiti jäi hyvin yllättäen leskeksi keväällä. Ahkerasti matkaavalta anopilta jäi monen muun kumppanuuden lisäksi iso reissukaverivajaus. Siksi päätimme tehdä kahden yön Tallinnanretken mummun mielenkiinnot mielessä, auto mukana. Reissusta tuli todella kiva koko sakille.

Ensimmäisen yön vietimme Baltic Queen-laivassa, jossa kävimme myös mukavalla illallisella Grill Housessa.

Aamupalalle autoilimme Nop:iin, jonka olimme aiemmin kesällä todenneet aivan ihanaksi. Puurot, toastit, savustetut munat ja muut herkut maistuivat taas!
Päiväohjelmaksi olimme tuumanneet tallustelua Nõmmen torilla, sillä mummu tykkää kierrellä Suomessakin erilaisia kojuja. Ihastelun lisäksi mummun tuli tehtyä myös syötäviä hankintoja.

Kadriorgin palatsissa ihastelimme vanhaa eurooppalaista ja venäläistä taidetta.
Roomalaisen arkkitehdin Nicola Michettin suunnittelema barokkipalatsi on rakennettu alunperin Venäjän tsaarin Pietari I:n kesäasunnoksi.
Varsinkin edustussali oli hieno kartusseineen (sanavarastokin karttui), jossa kruunut ja kaksipäiset kotkat toimivat keisarivallan symboleina. Kattomaalauskin oli upea.
Myöhäisellä lounaalla kävelimme vanhassa kaupungissa sijaitsevassa edullisessa Kompressorissa. Täyttäviä, muhevia lettuja maisteltiin niin makeana kuin suolaisenakin.
 Hotellimme kattoterassi drinkkeineen piti tietysti testata. Autoimme mummua näiden juomisessa.
Illalliselle pääsimme Jukan kanssa kaksin nautiskelemaan, kun mummu jäi lasten kanssa hotellille. Päätimme sijoittaa hieman arvokkaampaan paikkaan, Art Prioriin. Ravintolavierailusta olenkin kirjoittanut aiemmin täällä.

Aamun otimme ihan rauhassa nukkuen pitkään. Aamupalan nautiskelimme kiireettömästi yhteisen pöydän ääressä.
Perheemme miespuoliset halusivat ajamaan kartingia, minkä toki toteutimme. FK Keskus oli tuttu paikka jo edelliseltä reissulta.

Kävimme myös ostoksilla paikallisessa marketissa. Minusta on aina mielenkiintoista käydä ulkomailla ihan tavallisissa ruokakaupoissa. Mummukin innostui asiasta. Mukaan lähti mm. edullista ankanrasvaa ja tosi halpoja viiriäisenmunia.
Halusimme näyttää mummulle Telliskiven alueen hienoine muraaleineen. Paikasta löytää itsekin joka kerta aina uutta taidetta ja vinkeitä juttuja. Alueen ihanat kaupat voivat käydä kukkaron päälle yllättävän raskaasti, varsinkin jos tykkää yksilöllisimmistä design-tuotteista.

Ennen laivaan ajamista kävimme vielä syömässä  La Tablassa mukavasti maistuvat latinosetit. La Tabla on yksi Telliskiven monista mielenkiintoisista ravintoloista.
Tallinnankeikaus oli oikein mukava, leppoisaa yhdessäoloa ja pientä tekemistä sisältänyt reissu. Tällaisen voisi hyvinkin tehdä uudestaan!

1. Onpa mukavaa, että toteutitte tällaisen reissun. Tallinna on kyllä kiva paikka ja sieltä löytyy aina jotain uutta, niin kuin nyt teidänkin reissulla kaikki ravintolat ja paikat taisivat olla sellaisia, jossa en ole käynyt aiemmilla Tallinnanreissuilla. Kiitos vinkeistä, pistetään korvan taa tulevia matkoja ajatellen :)

2. Kuulostaa mukavalta reissulta. Mummullakin oli varmaan ekstrakivaa, kun sai reissata lasten kanssa. Meillä ainakin tuntuu yleensä tärkein anti olevan muksujen läsnäolo.

Vähän jo katsoinkin tuota drinkkikuvaa, mutta onneksi autoitte - olisi siinä tainnut olla mummulla tekemistä ;-)

3. Kävin ihan ummikkona nyt alkutalvesta Tallinnassa naisten kesken ja tykästyin kovin. Olisi mukava lähteä perheenkin kanssa keväällä kiertämään Tallinnaa uudelleen. Teidän reissu näytti niin mukavan viihtyisältä ja nämä teidän matkapostaukset kokonaisuudessaan aina :)

4. Ihan mahtavan kuuloinen reissu!

5. Jostain syystä tuo Kadriorg on jäänyt vielä tutustumatta. On kyllä niin upean näköinen paikka!

6. Sirkku: Tuo auton mukaan ottaminenkin jeesaa tosi paljon. Toisinaan on muuten halvempi ottaa auto mukaan kuin jättää se rantaan parkkiin.

Minna: No me ollaan sillä lailla drinksukilttejä ;).

Peggy: Tosi kiva kuulla. Kiitos paljon!

Minna olikin!

minni: Kannattaa! Oletko käynyt saman puiston laidalla olevassa Kumussa? Sekin on tosi kiva. Käytiin siellä aiemmalla Tallinnan keikauksella.

7. Nopista olen kuullut vain hyvää! Täytyy käydä siellä seuraavalla reissulla. Kadriorgin linna oli minusta myös todella visiitin arvoinen paikka!

8. Ihana miniloma <3
    Ja kuvat näytti niin kesäisiltä ja hyväntuulisilta, että tuli ihan mielettömän iloinen mieli.

9. Katsoin nopeasti ensin että otsikossa lukee: Mummon laihdutusreissu Tallinnaan :D Se olisi kyllä huono idea kun Tallinna on niin täynnä ihania ravintoloita..

10. Tuo Telliskivenalue pitäisi ottaa haltuun itselläkin- siellä saisi varmaan menemään koko seuraavan reissun!

11. Teillä on ollut ihana reissu! Tuli heti mieleen, että pitäisi napata oma äitini ja viedä hänet pitkästä aikaa Tallinnaan. Paikka muuttuu koko ajan, joten katsomista varmasti löytyy hänen parin vuoden tauon jälkeen. Hienoja värejä näin talven keskelle!

12. Olipas teillä hyvänmielen reissu! Tallinnassa on kyllä jokaiselle jotakin ja etenkin ruokamatkaajille :)

13. Ihana fiilis kuvissa, niin pirteää :) Minilomia kyllä tarvitaan!

14. Juulia: Kadriorgin viereinen Kumu on sinulle myös varmaan tuttu? Siellä käytiin edellisellä reissulla. Mukana minulla oli kolme taidevandalismin jäsentä, jotka saivat melkoiset naurukohtaukset aikaan "tulkitessaan" taidetta.

Hannele kiitos. Meillä oli kyllä aika kiva meininki.

Lotta :D. Kyllä, todella huono idea!

Ariela: Kyllä saisi ja päänsä pyörälle ;)

Taru: Ja kun ottaa jonkun eri vinkkelin kaupunkiin, se on ihan erilainen vaikka kävisi useinkin. Viime kesänä kävin kolme kertaa: eka kerta kaverin kanssa drinksutellen, kenkäkauppoja koluten ja syöden muutaman tunnin maissa ollen, sitten perhereissu jossa lähtiin Tallinnan ulkopuollellekin ja sitten tämä retki.

Jenni: Onneksi on hieno ruokakaupunki - kotimaisten lisäksi - ihan tuossa liki!

Saara: Kyllä tarvitaan, mahdollisimman usein!

Nyt kiinnostaisi kuulla mitä sinä tuumaat